امام جمعه بیرم در یکی از خطبه های نماز جمعه بیرم گفت: یک موضوع مهم و حیاتی است که آن مطالبه آب شرب منطقه محروم و دورافتاده بیرم، قریب به ۱۹ سال است که مردم از راه‌های قانونی فریاد می زند که تاکنون نتیجه ای در برنداشت فقط وعده شنیدند.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: نامش بیرم است در ۳۶۰ کیلومتری شیراز و ۱۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان، از شدت و رنج بی آبی به غیزانیه دوم در فارس تبدیل شده است.

این شهر با مشکل نبودِ آب آشامیدنی سالم دست و پنجه نرم می کند، آبی که حتی برای شست و شو هم قابل استفاده نیست، برای استحمام و شستن صورت هم سبب سوزش پوست می شود! درد سرطان و سنگ کلیه را به مردم تحمیل کرده است، چاره ای هم برای حل آن ندارند در خوش بینانه ترین حالت ممکن اگر بتوانند ترک خانه و کاشانه می کنند و از این شهر مهاجرت می کنند،چرا که بهای ماندن در این شهر گزاف است!

مردم اینجا برای رفع اولین نیاز خود یعنی نیاز به آب باید پول بپردازند، مردمی که شغلشان کشاورزی بوده است و با این وضعیت وخیم آب منبع درآمدشان هم از بین رفته است از کجا پول در بیاورند که بتوانند آب بخرند؟ به فرض که درآمدی هم داشته باشند،چند بار در روز آب بخرند؟ برای آشامیدن و یا برای شست و شو، برای کدام یک؟!

درد را از هر طرف که بنویسی درد است، بیرم دردِ بی آبی دارد و وعده ها روی آب است، دو دهه است که مردم این دیار به هر طریقی رنجشان را فریاد می زنند، تیراژ خبر رسانه ها از بی آبی بیرم پر است، هر مسئولی که پایش به این خطه باز شده است مخاطب مردم بوده است مردمش که فقط یک مطالبه دارند: ما آب می خواهیم.

 

وضعیت بحرانی

مشکل تامین آب شهر بیرم از دهه ۹۰ همچنان پابرجاست و در این سالها مردم چیزی جز وعده وعید و پاسکاری نشنیده اند، این وضعیت دیگر به مرحله بحران و هشدار رسیده، چرا که مسئله فقط یک کمبود آب نیست بلکه ناسالم بودن آن یک معضل خطرناک است.

این خطر بارها از سوی مردم، امام جمعه بیرم و مسئولین و فعالین شهر این شهر به مقام های بالادستی گوشزد شده است اما انگار عزم و اراده جدی برای حل مشکل مردم این خطه وجود ندارد.

امام جمعه بیرم هر جمعه ها رنج بی آبی بیرم تشنه را از تریبون نماز جمعه فریاد میزند تا به گوش مسئولین برسد و برای درد این مردمِ صبور و رنج کشیده چاره ای بیندیشند.

سد سلمان پَر،آب دریا وعده جدید

پس از کش‌ و قوس‌های فراوان چهار سال گذشته بود که نماینده مردم لارستان،خنج،گراش، اوز و جویم در مجلس وعده داد که مشکل آب بیرم و پنج شهرستان دیگر جنوب فارس از طریق انتقال آب از خط یک سد سلمان برطرف خواهد شد.

حسین حسین‌زاده که بارها در صحن علنی مجلس از مشکل آب بیرم سخن گفته بود، انتقال آب از سد سلمان را بهترین، کوتاه ترین و سریع‌ترین راه دانست که از خط یک این سد انشعابی برای آبرسانی به این مناطق گرفته شود، حالا چهار سال از این وعده گذشت و مردم بیرم به این نتیجه رسیدند که هیچ عزمی در مسئولان برای حل این مشکل وجود ندارد.

در حالی که چشم همه به دنبال آب از سد سلمان بود چند روز گذشته مدیرعامل شرکت ابفا فارس در بازدید میدانی از منطقه تشنه بیرم گفت: مسئولان در حال پیگیری موضوع اجرای خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی به منطقه بیرم هستند، حتی ماده ۲۳ پروژه گرفته شده است.

صادق‌پور افزود: این پروژه باتوجه به کمبود اعتبارات دولت، حداقل پنج ساله زمان لازم دارد، اعتبار چند هزار میلیارد تومان و مسیر طولانی است که طبق نظر کارشناسان انشعاب آب دریا جهت منطقه بیرم نسبت به انتقال آب از خط دوم سد سلمان فارسی سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

در انتظار ۶۵ میلیارد اعتبار

مدیرعامل آبفا فارس درباره انتقال آب از دریا به بیرم گفته است: ما باید جهت اختصاص آب به منطقه بیرم و پنج بخش جنوبی فارس یک خط فرعی به طول ۱۶ کیلومتر اجرا کنیم که برعهده ابفا بوده و اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان لازم دارد که هنوز تامین نشده است.

رئیس شورای اسلامی بخش بیرم نیز خطاب به مدیرعامل آبفا فارس گفت: آیا اعتبار ۶۵ میلیارد تومان هزینه تامین آب شرب منطقه بیرم و شش بخش جنوبی از دریا در مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده شده است؟

مدیرعامل آبفا در پاسخ گفت: ما هم پیگیری می‌کنیم شما هم پیگیری کنید که اعتبار ۶۵ میلیارد تومانی انشعاب از خط انتقال آب دریا به منطقه بیرم در مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده و تامین اعتبار گردد.

وی در پایان اظهار داشت: آب کیفی در منطقه بیرم نیست و ما با کمبود آب مواجه هستیم و باید از طریق دریا آب شرب بیرم را تامین کنیم!

این سخن مدیر عامل آبفا فارس کلاف سردرگم آبرسانی به بیرم را پیچیده تر کرد، بالاخره عزمی برای آبرسانی به بیرم وجود دارد و یا باز هم شاهد وعده های مکرری خواهیم بود که زندگی مردم را به خود معطل کند، پس از آنکه چهار سال به مردم وعده انتقال آب از سد سلمان را داده بودند امروز به راحتی پرونده سد سلمان با بهانه هزینه بر بودن بسته می شود و وعده انتقال آب از خلیج فارس بازگشایی خواهد شد.

حق آبه بیرم را از انتقال آب به اصفهان بدهید

خردادماه سال جاری،مسئولین منطقه بیرم طی نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو و رونوشت به حسین زاده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و ایمانیه استاندار فارس، با توجه به عبور خط انتقال آب دریا از بیرم خواستار حق آبه دریا به این منطقه تنشه شدند.
مسئولان بیرم در این نامه اظهار کرده بودند: علیرغم پیگیری های مکرر در خصوص تامین آب سالم از سد سلمان فارسی و آب دریا تاکنون هیچگونه اعتباری جهت طرح مذکور اختصاص نیافته با عنایت به تامین آب دریا جهت شمال استان فارس و استانهای یزد و اصفهان به منظور استفاده صنعت و شرب و عبور خط انتقال از مسیر بیرم مستدعی است دستور فرمایید نسبت به اختصاص تامین آب شرب از محل ده درصد توافق فیمابین با شرکت فراسان جهت منطقه بیرم لارستان اقدام لازم مبذول فرمایید.

رئیس جمهور آرزوی ۱۹ ساله مردم محروم بیرم را برطرف کند

امام جمعه بیرم در یکی از خطبه های نماز جمعه بیرم گفت: یک موضوع مهم و حیاتی است که آن مطالبه آب شرب منطقه محروم و دورافتاده بیرم، قریب به ۱۹ سال است که مردم از راه‌های قانونی فریاد می زند که تاکنون نتیجه ای در برنداشت فقط وعده شنیدند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده افزود: اخیرا مدیرعامل آبفا استان فارس طی مصاحبه‌ای با رسانه ها اعلام کرده که مشکل آب شرب منطقه تنشه بیرم( شش بخش جنوبی فارس) پنج سال دیگر زمان می برد و مردم صبر کنند!؟ واقعا برای یک مدیر طراز انقلاب اسلامی و دولت مردمی جای تأسف دارد!؟ آیا شما عمق فاجعه در این شهر میدانید !؟ آیا تاکنون از منطقه بازدید میدانی داشتید؟ که مردم را درک کنید!؟ آیا صدای این مردم را به هئیت دولت رساندید؟

او ادامه داد: منطقه بیرم هم اکنون آب قابل شرب ندارد ،حتی جهت وضو گرفتن چشم می سوزد درختان راخشک می کنند و به گفته دکترین در یک دهه اخیر بعلت نبود آب شرب سالم مردم با بیماریهای گوارشی ،کلیوی و سرطان دست و پنجه نرم می کنند ( متخصصان علت این بیمارها آب شرب اعلام کردند) ما الان آب نداریم؟ ۱۹ سال است که این مردم تشنه بیرم مکاتبه های متعدد ، از تربیون های نمازجمعه ، مجلس شورای اسلامی و رسانه ها فریاد بی آبی می زند بعد شما اعلام می کنید پنج سال دیگر زمان می برد؟ عمق بحران می دانید!؟

امام جمعه بیرم خطاب به رییس جمهور بیان کرد: از همین تربیون مقدس نمازجمعه به نمایندگی از مردم کهن بیرم ،از حضرت آیت الله دکتر رئیسی ،رئیس جمهور محترم دولت مردمی و انقلابی در سفر چند روز آینده هئیت دولت به فارس دارند دعوت میکنیم که شخصا به این منطقه محروم و دورافتاده بیرم بازدید میدانی نماید و مشکل ۱۹ ساله آب شرب این مردم و ناعدالتی در بحث راه ارتباطی که با گذشت ۴۰ سال هنوز در شأن این مردم شهید پرور خطه نیست با دستورات انقلابی و جهادی برطرف نمایند و منازل بازسازی شده سیل ویرانگر دی ماه ۱۴۰۰ بیرم افتتاح و مردم این خطه بابت اعتبارات ویژه و خدمات رسانی دولت مردمی و انقلابی درسیل از حضرتعالی تشکر و قدردانی نمایند.

رئیس جمهور به بیرم بیاید

بیرم تشنه است، تشنه آب اما سیراب از سراب وعده ها، بیرم مظلوم، محروم و صبور است اما کاسه صبرش پس از ۲۰ سال لبریز شده.

بیرم دارالاولیای فارس است، مردم این خطه پشتیبان نظام و انقلاب بوده و در راه این سرزمین با افتخار عزیزانشان را تقدیم کرده اند چه در دفاع مقدس و چه در عرصه امنیت.

مردم بیرم چشم امید به دولتِ مردمی آیت الله رئیسی دوخته اند، دولتی که با عزم جدی رنج بی آبی بسیاری از مناطق مانند خوزستان را در طول دو سال از فعالیت خود برطرف کرد،می تواند مرهمی باشد بر آلام مردم رنج کشیده و آب نخورده بیرم.

جمعی از مردم و خانواده شهیدان بیرم همزمان با نزدیک شدن دور دوم سفر رئیس جمهور به استان فارس خواستار حضور آیت الله رئیسی در منطقه بیرم شدند تا از نزدیک با مصائب این خطه آشنا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار